Samenhang

De verschillende kwaliteitsverwachtingen hangen nauw met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. Het is belangrijk om zowel het samenspel als het totaalbeeld van het referentiekader goed te begrijpen. De kwaliteitsverwachtingen zijn niet hiërarchisch opgesteld.

Resultaten en effecten

Bij dit component draait het om het bereiken van de minimaal gewenste output bij zoveel mogelijk leerlingen, en tegelijk om het nastreven van maximale leerwinst bij elke individuele leerling – zowel op korte als op lange termijn.

Dergelijke resultaten en effecten kunnen alleen gerealiseerd worden als elke leerling de juiste ondersteuning krijgt. Doelgerichte, individuele begeleiding is daarbij essentieel: ze zorgt ervoor dat het leerproces optimaal verloopt en dat leerwinst duurzaam verankerd wordt.

Het is daarom van cruciaal belang dat deze begeleiding wordt afgestemd op de unieke noden, mogelijkheden en beginsituatie van elke lerende.



Kwaliteitsontwikkeling

Kwaliteitsontwikkeling is essentieel voor het verbeteren van het onderwijs en het bieden van gelijke onderwijskansen, zoals bij B3 beschreven. Door zowel het kernproces als de ondersteunende processen (zoals professionalisering) voortdurend te verbeteren, wordt de kwaliteit van het onderwijs versterkt.

Dit helpt het schoolteam om passende begeleiding te bieden aan elke leerling. Door continu te evalueren en het onderwijs aan te passen, kan het schoolteam beter inspelen op de verschillende behoeften van leerlingen en zorgen voor gelijke kansen voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of leerstijl.

Ontwikkeling stimuleren

De ontwikkeling van elke leerling stimuleren gaat verder dan alleen het bieden van passende begeleiding. Het stellen van uitdagende maar haalbare doelen en het hanteren van duidelijke beoordelingscriteria zijn net zo belangrijk. Om deze doelen te realiseren, moet elke leerling recht hebben op de juiste begeleiding, afgestemd op zijn of haar behoeften.

Daarnaast is het essentieel om de opvolging van het leerproces goed te organiseren. Is de begeleiding effectief? Is er behoefte aan andere of extra ondersteuning? Wat is de voortgang? Deze vragen helpen om de begeleiding continu te verbeteren.

Tot slot speelt de leer- en leefomgeving een cruciale rol. Als school en leerkracht moet je een veilig en positief klimaat creëren waarin elke leerling zich goed voelt. Dit bevordert niet alleen het leerproces, maar maakt het ook mogelijk om diversiteit te erkennen en effectief in te zetten, wat essentieel is voor het leerproces van elke lerende.

Beleid

Onderwijskundig beleid

  • Bepaalt hoe differentiatie, zorg en leertrajecten worden georganiseerd.
  • Ondersteunt het ontwikkelen van gepaste leerdoelen en begeleidingsstrategieën.
  • Legt de basis voor een continuüm van zorg in de klaspraktijk.

Personeelsbeleid

  • Zorgt voor voldoende en goed inzetbare medewerkers die kunnen inspelen op diverse noden van leerlingen.
  • Verdeling van taken (bv. zorgcoördinator, GOK-medewerker) beïnvloedt rechtstreeks de kwaliteit van begeleiding.

Professionaliseringsbeleid

  • Biedt leerkrachten kansen om zich te verdiepen in thema's zoals inclusie, differentiatie, handelingsgericht werken, enz.
  • Versterkt de competenties van het schoolteam om in te spelen op uiteenlopende leerbehoeften.

Financieel en materieel beleid

  • Zorgt voor de middelen om ondersteuning op maat te organiseren (bv. co-teaching, extra hulp, aangepaste leermiddelen).
  • Maakt investeringen mogelijk in bijvoorbeeld digitale tools of leeromgevingen die het leren ondersteunen.

Veiligheidsbeleid

  • Draagt bij aan een positief en veilig leer- en leefklimaat waarin leerlingen zich goed voelen en kunnen openbloeien.
  • Is essentieel voor het creëren van een klasomgeving waarin alle leerlingen kansen krijgen om te leren.

©2025 Samen School Maken - Thomas More Turnhout - Julie Pellen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin