Bij dit component draait het om het bereiken van de minimaal gewenste output bij zoveel mogelijk leerlingen, en tegelijk om het nastreven van maximale leerwinst bij elke individuele leerling – zowel op korte als op lange termijn.
Dergelijke resultaten en effecten kunnen alleen gerealiseerd worden als elke leerling de juiste ondersteuning krijgt. Doelgerichte, individuele begeleiding is daarbij essentieel: ze zorgt ervoor dat het leerproces optimaal verloopt en dat leerwinst duurzaam verankerd wordt.
Het is daarom van cruciaal belang dat deze begeleiding wordt afgestemd op de unieke noden, mogelijkheden en beginsituatie van elke lerende.
Kwaliteitsontwikkeling is essentieel voor het verbeteren van het onderwijs en het bieden van gelijke onderwijskansen, zoals bij B3 beschreven. Door zowel het kernproces als de ondersteunende processen (zoals professionalisering) voortdurend te verbeteren, wordt de kwaliteit van het onderwijs versterkt.
Dit helpt het schoolteam om passende begeleiding te bieden aan elke leerling. Door continu te evalueren en het onderwijs aan te passen, kan het schoolteam beter inspelen op de verschillende behoeften van leerlingen en zorgen voor gelijke kansen voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of leerstijl.
De ontwikkeling van elke leerling stimuleren gaat verder dan alleen het bieden van passende begeleiding. Het stellen van uitdagende maar haalbare doelen en het hanteren van duidelijke beoordelingscriteria zijn net zo belangrijk. Om deze doelen te realiseren, moet elke leerling recht hebben op de juiste begeleiding, afgestemd op zijn of haar behoeften.
Daarnaast is het essentieel om de opvolging van het leerproces goed te organiseren. Is de begeleiding effectief? Is er behoefte aan andere of extra ondersteuning? Wat is de voortgang? Deze vragen helpen om de begeleiding continu te verbeteren.
Tot slot speelt de leer- en leefomgeving een cruciale rol. Als school en leerkracht moet je een veilig en positief klimaat creëren waarin elke leerling zich goed voelt. Dit bevordert niet alleen het leerproces, maar maakt het ook mogelijk om diversiteit te erkennen en effectief in te zetten, wat essentieel is voor het leerproces van elke lerende.
Onderwijskundig beleid
Personeelsbeleid
Professionaliseringsbeleid
Financieel en materieel beleid
Veiligheidsbeleid