Basis voor gelijke kansen

Om alle leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, werken scholen volgens het zorgcontinuüm: een gestructureerde aanpak met drie zorgniveaus, van brede basiszorg tot verhoogde en uitbreiding van zorg.

Binnen die aanpak staat handelingsgericht werken centraal. Leerkrachten stemmen hun begeleiding af op wat leerlingen écht nodig hebben, in samenwerking met ouders, collega's en externen.

Daarnaast wint ook het principe van Universal Design for Learning (UDL) aan belang. UDL stimuleert scholen om hun onderwijs van bij de start zo flexibel en toegankelijk mogelijk te ontwerpen, zodat élke leerling maximale leerkansen krijgt, zonder dat achteraf aanpassingen nodig zijn.

Deze werkwijze zorgt ervoor dat elk kind kansen krijgt om te leren en te groeien, ongeacht de noden of uitdagingen die het meebrengt. Daarom zijn het zorgcontinuüm, handelingsgericht werken en UDL onmisbare pijlers in een beleid rond gelijke onderwijskansen.

Zorgcontinuüm

Het zorgcontinuüm helpt scholen om de zorg voor leerlingen stap voor stap en kwaliteitsvol te organiseren. Het biedt inspiratie en houvast bij het uitbouwen van een sterk zorgbeleid. 

Fase 0: Brede basiszorg
Een krachtige leeromgeving creëren die tegemoet komt aan de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van een diverse groep leerlingen.

Fase 1: Verhoogde zorg
Aanpassingen bieden en bijsturen voor leerlingen bij wie ongerustheid over het leerproces, de ontwikkeling of de participatie ontstaat zodat de gestelde leerdoelen toch bereikt kunnen worden.

Fase 2: Uitbreiding van zorg
Beter zicht krijgen op het functioneren van een kind binnen zijn context. Samen met leerling, ouders, schoolteam, CLB en eventueel andere actoren het aanbod beter afstemmen op de zorgvraag van de leerling.

Fase 3: IAC
Een individueel aangepast curriculum (IAC) wil zeggen dat leerdoelen op maat van de leerling worden opgesteld en hij de doelen van het gemeenschappelijk curriculum niet hoeft te halen.



De school past, waar nodig, redelijke aanpassingen toe om hindernissen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften weg te nemen. Zo zijn de lessen toegankelijk voor iedereen. Dit gebeurt vanaf fase 1.

Redelijke aanpassingen bestaan uit:

  • Remediërende maatregelen: leerlingen individueel helpen (zoals extra uitleg)
  • Differentiërende maatregelen: leerstof en lesaanpak afwisselen
  • Compenserende maatregelen: hulpmiddelen zoals een laptop toelaten
  • Dispenserende maatregelen: vrijstellingen van bepaalde leerstof toelaten

Handelingsgericht werken

Handelingsgericht Werken (HGW) steunt op 7 uitgangspunten. Die vormen samen de basis voor hoe scholen leerlingen begeleiden en inschatten wat ze nodig hebben.

De uitgangspunten zijn nauw met elkaar verbonden en versterken elkaar. Daarom is het belangrijk om ze allemaal samen toe te passen. Zo zorg je voor een krachtige en doelgerichte aanpak, zowel in de begeleiding als in de diagnostiek.


  • Doelgericht werken
  • Wisselwerking en afstemming
  • Onderwijs- en opvoedingsbehoeften
  • Leerkracht en ouders doen er toe
  • Positieve aspecten benutten
  • Constructief samenwerken
  • Systematisch en transparant

UDL

De kwaliteitsverwachting uit het ROK – dat elk schoolteam elke leerling passende begeleiding biedt – sluit nauw aan bij de principes van Universal Design for Learning (UDL).

UDL gaat uit van het idee dat onderwijs van bij de start zo wordt ontworpen dat het toegankelijk is voor élke leerling. Door te variëren in aanpak, leermiddelen en evaluatievormen, kunnen scholen inspelen op de diversiteit in talenten, leerstijlen en ondersteuningsnoden.

In plaats van aanpassingen achteraf, zet UDL in op proactief en inclusief lesgeven. Zo wordt het voor meer leerlingen mogelijk om deel te nemen aan het gemeenschappelijk curriculum, en krijgen ze allemaal een eerlijke kans om te leren en te groeien.

UDL ondersteunt scholen dus concreet in het waarmaken van de kwaliteitsverwachting om gelijke onderwijskansen te bieden via passende begeleiding voor iedereen.

©2025 Samen School Maken - Thomas More Turnhout - Julie Pellen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin