Kwaliteitsverwachting B3

'Het schoolteam biedt elke lerende een passende begeleiding met het oog op gelijke onderwijskansen.'


Wat houdt het in?

Kwaliteitsverwachting B3 uit het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (ROK) focust op het bieden van passende begeleiding aan elke lerende, met als doel gelijke onderwijskansen voor iedereen. Deze verwachting legt de nadruk op het vermogen van het schoolteam om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en behoeften van leerlingen, en om hierop gericht en flexibel in te spelen.

Het vertrekpunt is een positief mensbeeld: elke leerling beschikt over talenten en groeikansen. Het schoolteam gaat actief op zoek naar die sterktes en gebruikt ze als basis voor begeleiding. Daarbij wordt een continuüm van zorg gehanteerd: een doordachte opbouw van brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg tot en met individuele trajecten of handelingsplanning.

Een sterke brede basiszorg werkt preventief en ondersteunt álle leerlingen. Wanneer bepaalde leerlingen meer nodig hebben, schakelt het team op naar een meer intensieve of aangepaste aanpak. Dit gebeurt steeds met redelijke en gepaste maatregelen, zoals differentiatie, remediëring, compensatie of dispensatie. Zo wordt onderwijs op maat mogelijk.

Deze kwaliteitsverwachting benadrukt het belang van inclusie en rechtvaardigheid binnen het onderwijs. Door begeleiding af te stemmen op de noden én mogelijkheden van elke leerling, draagt het schoolteam actief bij aan het realiseren van gelijke kansen, ongeacht achtergrond, beperking of leerstijl. 


Binnen het GOK-beleid (Gelijke Onderwijskansen) ligt de focus op enkele centrale thema's, zoals taalvaardigheid, omgaan met diversiteit, ouder- en leerlingparticipatie, en de socio-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
Om aan deze thema's te werken, bouwen scholen vaak verder op bestaande sterke praktijken zoals het inzetten op de zone van naaste ontwikkeling en het werken met het zorgcontinuüm. Deze aanpakken vormen een basis om elke leerling de gepaste begeleiding te bieden, met als doel gelijke onderwijskansen voor iedereen.
Meer informatie hierover vind je onder het tabblad "Basis voor gelijke kansen".


Waarom koos ik hiervoor?

Ik hecht veel belang aan inclusief onderwijs, zowel vanuit het perspectief van de school als in mijn rol als toekomstige leerkracht. Elk kind heeft recht op kwalitatief onderwijs en de kans om te leren, ongeacht achtergrond, beperking of leerstijl. Het is voor mij essentieel dat elke leerling zich welkom voelt op school, en vooral ook binnen de klas. Iedereen verdient een plek waar hij of zij zich goed voelt en tot ontwikkeling kan komen.

Leerlingen starten niet allemaal vanuit dezelfde beginpositie – sommigen dragen een zwaardere rugzak mee – maar dat mag nooit een belemmering vormen om te leren. Vandaag de dag zijn er zoveel mogelijkheden om te differentiëren en aanpassingen te voorzien. Het komt er vooral op aan die kansen ook effectief te benutten.

Ik vind het schrijnend wanneer leerlingen, omwille van een beperking of achtergrond, niet tot leren komen of doorverwezen worden naar het buitengewoon onderwijs terwijl ze met de juiste ondersteuning ook perfect binnen het gewoon onderwijs kunnen groeien. Als toekomstig leerkracht wil ik hier écht het verschil in maken.

Ik hoop terecht te komen in een school die openstaat voor inclusie en waar ik mezelf verder kan ontwikkelen tot een inclusieve leerkracht – iemand die elke leerling als individu benadert en vertrekt vanuit hun specifieke noden en mogelijkheden.

©2025 Samen School Maken - Thomas More Turnhout - Julie Pellen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin