OVSG

OVSG-scholen en academies zetten sterk in op kwaliteitsvol onderwijs voor élke leerling. Leerkrachten houden rekening met de individuele noden van hun leerlingen en begeleiden hen gericht, zodat ze hun talenten kunnen ontwikkelen — cognitief, creatief én sociaal.

Inclusie is daarbij geen keuze, maar een recht. Door samen te leren, groeien leerlingen in een warme, diverse leeromgeving waar iedereen telt. Scholen werken hiervoor nauw samen met ouders, begeleiders en partners uit de buurt.

Leerkrachten krijgen de ruimte om hun expertise in te zetten en zich professioneel te blijven ontwikkelen. Ze werken met leerplannen op maat van hun leerlingen en hun lokale context.

Elke leerling krijgt kansen om actief deel te nemen aan het schoolleven en aan de samenleving. Zo groeien ze uit tot zelfbewuste, betrokken en weerbare burgers.

GOK- of SES-beleid

Bij OVSG krijgen alle leerlingen de kans om te groeien, ongeacht hun achtergrond of situatie. Het Rad voor Kansenbevordering helpt scholen en academies om hun beleid rond gelijke onderwijskansen kritisch en breed te bekijken.

De tool maakt een onderscheid tussen het aanpakken van (kans)armoede – zoals financiële, taal- of culturele armoede – en kansenbevordering: een positieve benadering waarbij scholen bewust extra kansen creëren voor wie ze het meest nodig heeft.

Via gerichte reflectievragen nodigt het Rad teams uit om stil te staan bij vier belangrijke domeinen:

  • Beleid: Hoe houdt de school rekening met ongelijkheid in haar beleid?

  • Pedagogisch-didactisch handelen: Wordt het onderwijs afgestemd op diverse leerbehoeften?

  • Mindset: Welke houding heeft het team tegenover leerlingen in kwetsbare situaties?

  • Partners: Met wie werkt de school samen om leerlingen maximaal te ondersteunen?

Decretale partners

OVSG-scholen nemen de regie op over het volledige leertraject van elke leerling. Ze zorgen voor een goed afgestemde begeleiding die vertrekt vanuit de noden van de leerling én de klas. Dat doen ze niet alleen, maar in nauwe samenwerking met verschillende partners.

De school coördineert die samenwerking en voert samen met haar partners een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding.

  • De pedagogische begeleidingsdienst (PBD) ondersteunt scholen bij het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs.

  • Het CLB helpt mee om leerlingen goed te begeleiden op vlak van leren, welbevinden en gezondheid.

  • Het leersteuncentrum (LSC) ondersteunt de school en de leraar met expertise op maat van leerlingen die extra zorg nodig hebben.

  • De school zelf werkt aan onderwijskwaliteit volgens duidelijke kwaliteitskaders.

Type basisaanbod

Type basisaanbod is een vorm van buitengewoon onderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, en voor wie het gewoon leertraject – zelfs met aanpassingen – niet haalbaar blijkt.

De focus ligt op maatwerk: scholen brengen de onderwijsbehoeften van elke leerling zorgvuldig in kaart en stemmen hun aanpak daarop af. Een multidisciplinair team (zoals leerkrachten, paramedici en begeleiders) werkt samen aan de ontwikkeling van de leerling, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak.

Ook in dit type onderwijs blijven de leerdoelen uit het gewoon onderwijs een belangrijk richtpunt. Scholen kiezen bewust welke doelen ze behandelen en hoe ze die haalbaar maken. De terugkeer naar gewoon onderwijs blijft een ambitie, waar gericht naartoe wordt gewerkt.

Binnen het type basisaanbod wordt diversiteit als een kracht gezien. Scholen bouwen een ondersteunend netwerk rond de leerling en zetten sterk in op samenwerking met ouders, CLB en andere partners. Zo krijgt elke leerling de kans om te groeien, met een aanpak op maat van zijn of haar mogelijkheden.

©2025 Samen School Maken - Thomas More Turnhout - Julie Pellen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin